Pantbrev

Av: , Uppdaterad: 2020-02-15

Pantbrev

Vad är pantbrev?

Pantbrev är ett dokument som är kopplat till en fastighet och det gör att du låna pengar hos banken med din fastighet som säkerhet. Om du tar ett bolån så tar banken pantbrevet som säkerhet för lånet. Pantbrev hanteras av Lantmäteriet och de kan existera både i pappersform och i digital form. När man tar ut ett nytt pantbrev så heter det att man gör en inteckning i fastigheten.

Hur fungerar det?

För att kunna ta bolån eller låna med fastigheten som säkerhet så måste det finnas pantbrev uttagna på fastigheten som motsvarar det belopp du vill låna. Om du till exempel vill ta ett bolån på 1.500.000 kr så måste det också finnas 1.500.000 kr i uttagna pantbrev på fastigheten. Om det saknas utrymme i pantbreven på en fastighet så kan man ta ut nya hos Lantmäteriet så att man får tillräckligt utrymme för de lån man vill ta.

Man kan ta ut hur mycket nya pantbrev man vill men eftersom man endast får låna upp till 85 % av fastighetens marknadsvärde så tar man aldrig ut mer än så. Det kostar pengar att ta ut nya pantbrev.

Vad kostar pantbrev?

Om du behöver ta ut nya pantbrev så kostar det 2 % på pantbrevets belopp (denna kostnad kallas stämpelskatt) plus en administrativ avgift på 375 kr. Det innebär att om du vill ta ut nya pantbrev till ett värde om 1.000.000 kr så kostar det 20.000 kr + 375 kr = 20.375 kr.

Man kan inte baka in kostnaden för pantbrev i sitt bolån. Det innebär att man måste spara ihop pengar till denna kostnad eller ta ett blancolån för att betala pantbrevskostnaden.

Exempel på beräkning:

  • Du köper en fastighet som kostar 2.500.000 kr.
  • Det finns befintliga pantbrev på 1.000.000 kr.
  • Du skall ta totalt 2.000.000 kr i bolån vilket innebär att du måste ta ut nya pantbrev till ett belopp om totalt 1.000.000 kr.
  • Kostnaden blir då: 1.000.000 * 0,2 + 375 =20.375 kr.

Hur tar man ut nya pantbrev?

Lantmäteriet hanterar det svenska systemet för pantbrev. De samarbetar med banker, kreditinstitut och större fastighetsbolag. För att ta ut nya eller hantera befintliga pantbrev så kan du besöka lantmäteriet online eller så kan du ringa dom på 0771-63 63 63.

Fysisk/pappersform eller elektronisk form

Pantbrev kan existera i fysisk form, dvs på papper, eller så kan de existera i digital form. I princip alla nya pantbrev som tas ut är i digital form och ligger därför i lantmäteriets pantbrevsarkiv (databas). Om man har gamla pantbrev i pappersform kan det vara klokt att byta ut dom mot digitala.

Slarvat bort papperspantbrev – döda gamla pantbrev

Om man slarvat bort gamla papperspantbrev så måste man “döda” dom innan man kan byta ut dom mot nya digitala. Om man vill byta ut gamla papperspantbrev så behöver man endast betala den administrativa avgiften på 375 kr. Man behöver alltså inte betala stämpelskatten på 2 %.

Pantbrev bostadsrätt

När man skall låna pengar med sin bostadsrätt så använder man inte pantbrev. Då använder man istället något som kallas för pantförskrivning. Det innebär att bostadsrättsföreningen skriver in panten i sitt lägenhetsregister. Kostnaden för att göra en pantförskrivning på en bostadsrätt är oftast runt 450 kr totalt, oavsett lånets storlek. Detta är en administrativ kostnad.

Övriga frågor:

Tar man över befintliga pantbrev när man köper en fastighet?
Svar: ja, man tar över alla befintliga pantbrev

Påverkar pantbrev värdet på en fastighet?
Svar: Ja, köparen tar ju över befintliga pantbrev så ju mer utrymme som finns i befintliga pantbrev desto bättre. Det kostar ju en del pengar att ta ut nya.

Kan en fastighet ha flera pantbrev?
Svar: Ja, det kan finnas hur många som helst. Varje fastighet har ett så kallat gravationsbevis, det innehåller information om vilka pantbrev som finns uttagna på fastigheten.